Yorkshireterrier iFokus

Yorkshireterrier

Etikett: allmänna-hundfrågor
Läst 1325 ggr
Yehet121
3

Är sele bättre?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag undrar lite om halsband och sele. Min lilla vovve har några enstaka gånger det senaste året börjat hosta ibland vid promenader. Det kunde hända med ett mellanrum på allt i från veckor till månader. Jag gissar på att anledningen till att han har hostat är för att han har dragit i kopplet väldigt mycket, för han har aldrig börjat hosta på det sättet annars. Vi har tills för ungefär en månad sedan alltid haft halsband, men sedan så köpte jag en sele för att kunna hålla i honom under agility träning och under promenader. Kan det ha varit halsbandet + att han har dragit hårt under promenader som har orsakat den här hostan?

[[Boris Sager]]
1

Hej! Det later troligt. Det finns ju ett tillstand, som kan forekomma hos yorkar, Tracheal Kollaps, som kan ge hosta som symtom pa trang luftstrupe. Men oavsett detta , sa kan ju hunden fa andningsbesvar om de drar for hart. Sa, jag tycker att sele ar jattebra eftersom belastningen pa hundens luftstrupe blir betydligt mindre- forsvinner. Las garna harintill pa de bla avsnitten om Yorkens halsa.

Vovisch nr2
0

Instämmer med Boris Sager! Jag skulle testa med sele och se om det blir bättre. 🙂

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Nova1234
0

Sele har jag på min york, Hon kan även hosta lite ibland med selen men det är inte lika illa som med halsband om hon drar. Helst har jag henne lös på säker plats, då kan hon springa som hon vill.