Annons:
Etikettyorkshireterrier-ifokus
Läst 1105 ggr
Yamuna
2015-09-17 18:04

Avelsfrågor

Hej! Jag har en vän som jag lovat hjälpa med information. Hon har en ljuvlig liten yorkie som är 1,5 år och väger 1 840. Är hon för liten för att avlas på är min stora fråga. Var går gränsen?

Annons:
axa
2015-09-17 19:07
#1

Trevligt att du hittade hit även om sidan är nedlagd.

Jag skulle säga att din tik inte är för liten så vida hanen är mindre eller i jämnstorlek. Men självklart kan komplikationer vid födsel uppstå ändå, så läs på mer ifall du finner en så pass liten hane och bestämmer dig för att ta kull efter henne.

Har du mer frågor så är det bara att fråga!

[Forest]
2015-10-05 21:15
#2

Jag skulle rek att din vän vänder sig i första hand till uppfödaren, ska hon avla så är det dessutom bra att ha en mentor. Är hunden utsälld någon gång? Eftersom tiken är liten så blir troligen det 1-2 valpar parningen kostar olika men 7 000 kr är normalpris för parning. Sen är det mycket annat som kostar, så en buffert är ett måste om man funderar på avel utöver detta ska man ha tid hemma 24-7 X antal veckor=utebliven lön möjligen är sparade semester och att man får ta ut den. 

Det bästa jag kan säga är innan man funderar så räkna ut vad det kostar och ha det sparat, det kan tillkomma mer utgifter om något oplanerat skulle inträffa, tänk på att försäkra tiken så det täcker kejsarsnitt. 

Här kan man hitta lite mer info om man har funderingar kring avel, http://www.yorkshireterriersallskapet.se/Funderar-du-pa-att-ta-en-kull-valpar

Upp till toppen
Annons: