Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1047 ggr
Ellasdjur1
4/28/15, 11:39 AM

Min yorkie

Jag har en yorkie som är två år gammal. Hon är mysig och snäll men när vi kommer ut så är hon inte snäll mot andra hundar. Hon skäller (hon biter inte etc.). Är helt säker att det är för att hon försöker försvara mig men vill verkligen att det ska sluta! Hur ska jag lära henne och inte skälla?

Annons:
MiloochWIlliam
4/28/15, 11:50 AM
#1

Min yorkie William skäller också åt andra hundar och ja det är för att de försöker 'skydda' dig från hundar som de anser läskiga. 

Fast det är lite försent nu när hon är två år. Man ska egentligen träna de när de är valpar men William var lung när han var en valp så att jag kunde inte göra någonting åt det.  MEN, du kan ta en blomspruta och spruta vatten på din hund när hon skäller? Kanske är lite pinsamt och göra det inför en annan hundägare men om du vill att hon ska sluta så ska man göra det. Det ska ta max en månad, så att jag hoppas att detta funkar! 🙂

Vinn hundgodis på yorkshireterrier ifokus! 


axa
5/6/15, 7:35 PM
#2

Detta beteende kan vara väldigt känt för hundägare. Det finns olika effektiva metoder, men självklart är det individuellt från hund till hund.

Metoder som jag kan rekommendera:

  1. Avleda med något din hund gillar mycket. Så fort detta oönskade beteende kommer så försöker du avleda din hund.
  2. Att be den andra hundägaren man möter att få hälsa, säga att din hund bara låter och inte gör något. Kopplet är en trygghet och styrka till hunden, kopplet är inte bra för att tysta eller lugna en hund. När din hund väl blir tillåten att gå fram kommer den sluta.
  3. Vattenspruta, funkar inte alltid. Ibland kan det gå, ibland blir hunden ännu hetsigare. Det beror på.
  4. Skaffa en rutin. Så fort du möter en annan hund så kan du som exempel: stanna upp, blockera synen för din hund genom att ställa dig i vägen, få hundens koncentration på dig och utför ett tricks, t.ex sitt eller ligg. Få koncentrationen via något gott.
  5. Cesar Millans sätt att ge en lätt stöt i sidan? Nu är Yorkies ofta så pass små så jag rekommenderar att du ger en stöt med handen. Aldrig aggressivt! Bara markera.

Det du inte ska göra är att skrika eller prata med din hund, detta triggar hunden och det blir bara värre då.

Nova1234
5/7/15, 9:22 AM
#3

Min hund skällde också på andra hundar när vi va ute på promenad då när hon va unghund. Hon va riktigt förbannad och såg ut att vilja ha ihjäl den mötande hunden och gjorde riktiga utfall Vad du ska göra är att totalt ignorera dom du möter på vägen Titta bara rakt fram och gå på Prata inte med din hund, dom du möter finns inte för dig alls Gå absolut inte fram till mötande för att hälsa, varken människor eller andra hundar. Det är då du får problem Till slut kommer din hund att förså att hon inte ska bry sig om mötande öht Så gjorde jag med min hund. Efter några månader kunde hon gå lös vid min sida. Hon brydde sig inte om andra hundar eller människor alls Lycka till

Denna kommentar har tagits bort.
Ellasdjur1
5/19/15, 7:27 AM
#5

Tack för väldigt bra svar! Ska försöka med allt tills någonting funkar. Tycker att det är pinsamt när min hund skäller åt hundar när den andra hunden är så super snäll.

Upp till toppen
Annons: